Codul etic pentru publicitatea adresata copiilor referitoare la produse alimentare

Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) este depozitarul Codului etic pentru publicitatea adresata copiilor referitoare la produse alimentare din iunie 2009. Incepand cu aceasta data sesizarile privind problemele tratate de acest cod intra sub incidenta RAC si sunt analizate de Comitetul Etic. 

Produs reprezinta un bun, un serviciu si/sau facilitate care este detinuta sau care intereseaza, in principal, copiii.

Publicitate sau reclama destinata copiilor reprezinta comunicarea adresata copiilor, prin intermediul temei, imaginilor si limbajului folosit.

Copil inseamna orice baiat sau fata, cu varsta cuprinsa intre 3 ani si maxim 12 ani.

Publicitate adresata copiilor inseamna publicitatea difuzata in cadrul unui program cu o audienta formata din  cel putin 35% copii cu varsta sub 12 ani. Suplimentar, in dezvoltarea comunicarii comerciale pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 si 12 ani vom tine cont de:

i)  canalul unde se plaseaza mesajul si

ii) impresia generala a comunicarii comerciale

Suport media reprezinta canalul, mijlocul, mediul fizic prin intermediul caruia mesajul sau informatia parcurge distanta de la sursa la destinatar. Codul acopera urmatoarele suporturi media: televiziune, internet, presa scrisa, radio, cinema, DVD/CD-ROM, marketing direct, plasare de produse, jocuri interactive, marketing mobil si marketing prin SMS.

Internet se refera la publicitatea pe internet prin terte parti, dar si la comunicarile comerciale pe site-urile companiilor, acoperind in mod extins marketingul online.

Marca este numele si/sau simbolul a carui intentie este aceea de a se identifica perfect cu produsul sau serviciul unei companii.

Permission marketing se refera la o tehnica de marketing care confera operatorului informatii-cheie referitoare la profilul unui consumator, in functie de alegerile facute.

Obezitatea, cat si problemele grave de sanatate asociate acesteia, reprezinta efectele negative ale stilului de viata propriu societatilor avansate. Din nefericire, in ultimii ani aceasta a devenit caracteristica si copiilor.

Comisia Europeana a adus in discutie prin Platforma pentru Dieta, Activitate Fizica si Sanatate, pe care a realizat-o, problema lipsei activitatii fizice, a sportului in viata europenilor, in general: „cetatenii Uniunii Europene fac prea putina miscare si consuma prea mult: prea multa energie, prea multe calorii, prea multa grasime, zahar si sare. Principala consecinta este cresterea sustinuta si acuta a ratei supraponderalitatii si obezitatii pe intregul continent. Aceasta crestere este severa, in special in cazul copiilor si adolescentilor.”

Prin Codul etic pentru publicitatea adresata copiilor, referitoare la produsele alimentare, ne obligam sa actionam ferm in directia respectarii unor norme etice generale de publicitate adresata copiilor, privind alimentele. Aceste 
norme vor fi adoptate voluntar si la nivel national, de catre toti cei care sunt implicati in procesul de promovare catre copii a produselor alimentare.

La ora actuala, alimentatia zilnica a copiilor se axeaza preponderent pe un regim alimentar cu un exces de calorii, grasimi saturate, grasimi hidrogenate, zahar si sare. De asemenea, copiii consuma prea putine fructe, legume, cereale si vitamine. Prin urmare, ne confruntam cu rate ridicate ale obezitatii, avand complicatiile specifice, si boli in general.

Alegerile nutritionale pe care le fac parintii si copiii depind de numerosi factori. Studiile arata ca unul dintre acesti factori poate fi publicitatea adresata copiilor. Aceste studii releva faptul ca publicitatea  poate atrage atentia copiilor, le poate influenta alegerile si ii poate incuraja sa-si determine, la randul lor, parintii, sa le cumpere anumite produse.
      
Companiile semnatare ale acestui cod s-au dedicat publicitatii responsabile a alimentelor si bauturilor ne-alcoolice pentru a sustine eforturile parintilor de a promova stiluri de viata sanatoase.

Ca atare, aceste companii accepta sa adere la aceste angajamente in Romania, care se conformeaza urmatoarelor criterii minime:
* Nu vom face publicitate catre copii sub 12 ani la produsele alimentare, exceptand produsele care indeplinesc criterii nutritionale specifice bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale. In sensul acestei initiative, „publicitatea adresata copiilor sub 12 ani” inseamna publicitatea in cadrul unui program cu o audienta formata din  minim 35% copii in varsta de pana la  12 ani.

* Nu vom efectua comunicari referitoare la produse in scoli primare, exceptand cazul in care ni se cere in mod specific sau se stabileste cu administratia scolii in scopuri educative.

Organizatia desemnata ca depozitar al codului – Romanian Advertising Council (RAC) va evalua, la cerere, prin intermediul comitetelor etice, sesizarile referitoare la incalcarea acestui cod. Deciziile organizatiei vor fi trimise atat solicitantului cat si companiei care promoveaza produsul in cauza, aceasta avand obligatia de a lua masuri corective pentru publicitatea care contravine acestui cod.

Companiile semnatare vor publica angajamentele acestora pe o pagina de internet (www.ro-pledge.ro) in luna noiembrie 2008, care va include detalii ale criteriilor nutritionale specifice ale companiilor bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri de nutritie nationale si internationale.

- Vom face reclama adresata copiilor sub 12 ani numai pentru acele produse care indeplinesc criteriile nutritionale specifice bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale , aplicabile pentru fiecare companie in parte, in forma publicata de aceasta pe site-ul www.eu- pledge.eu

- Recunoastem rolul principal pe care il au parintii in deciziile luate de copii si de aceea nu vom submina autoritatea acestora in practicile noastre de publicitate. Nu vom incuraja sau influenta copiii pentru a-si impune dorintele si preferintele in cumpararea produselor alimentare sau a bauturilor ne-alcoolice.

- Nu ne vom angaja in sponsorizarea programelor sau emisiunilor de la radio sau televiziune pentru produse care nu indeplinesc criteriile nutritionale minime bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale , in care audienta este alcatuita in proportie de 50% sau mai mult din copii sub 12 ani.

- Nu vom plasa reclame si/sau promotii ale unor produse care nu indeplinesc criteriile nutritionale specifice bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale, pe pagini de internet sau blog-uri destinate copiilor sau utilizatorilor care sunt intr-o proportie mai mare de 50% copii sub vârsta de 12 ani.

- Personajele consacrate si celebritatile din televiziune, filme, desene animate, sport, muzica si istorie se vor folosi numai pentru a face publicitate produselor care  indeplinesc criteriile nutritionale specifice bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale, atunci când 50% sau mai mult din audienta este sub 12 ani.

- Nu vom efectua comunicari referitoare la produse in scoli primare, exceptand cazul in care ni se cere in mod specific sau se stabileste cu administratia scolii in scopuri educative.

- Nu se va face publicitate pentru alimente care contin o componenta distractiva sau de joc pentru copii sub 12 ani, daca nu indeplinesc criteriile nutritionale specifice  bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale.

- Nu vom face reclama adresata copiilor sub 12 ani la produsele care nu indeplinesc criteriile nutritionale specifice fiecarei companii semnatare, bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale, in presa scrisa adresata in special copiilor sub 12 ani.

- Nu vom face promotii directe adresate copiilor sub 12 ani decat in prezenta adultilor si doar pentru produsele care indeplinesc criteriile nutritionale specifice  bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale.

- Nu vom face publicitate stradala adresata copiilor sub 12 ani la distanta mai mica de 50 metri de gradinite si scoli primare, la produsele care nu indeplinesc criteriile nutritionale specifice fiecarei companii semnatare, bazate pe dovezi stiintifice acceptate si/sau ghiduri nutritionale nationale si internationale.

 

Magor Csibi,
Vicepresedintele Comisiei de Mediu a Parlamentului European

Dan Vlaicu,
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

In activitatea de publicitate:

* Comunicarea se va face intotdeauna in spiritul adevarului si se va evita inducerea in eroare a consumatorului.

* Practicile de publicitate se vor desfasura doar cu respectarea legislatiei nationale, cea a Uniunii Europene, precum si deciziile autoritatilor nationale si locale.

* Practicile de publicitate si reclama se vor desfasura in spiritul respectului fata de valorile etice ale societatii.

* Publicitatea si reclama nu va submina in niciun fel demnitatea umana prin diminuarea si discreditarea unor persoane sau grupuri de persoane datorita apartenentei sociale, rasiale, etnice, religioase, sexului, vârstei, trasaturilor fizice sau psihice, trasaturilor de personalitate.

* Nu se vor folosi practici de publicitate prin care sa se beneficieze de imprejurari si situatii nefericite care pot sa apara in viata fiecarei persoane.

* Publicitatea nu va folosi vulgaritatea, violenta verbala sau comportamentul ofensiv si nemanierat in comunicare.

* Publicitatea va incuraja portionarea adecvata si va descuraja consumul in exces, inclusiv printr-o afisare corecta a portionarii.

* Publicitatea va incerca, sa promoveze un stil de viata activ si o alimentatie echilibrata si nu va incuraja niciodata, in niciun fel, un stil de viata sedentar sau deprinderi  ce nu sunt in concordanta cu o alimentatie echilibrata. 

* Toate afirmatiile referitoare la caracteristicile de gust, compozitie, calitati nutritive sau beneficii pentru sanatate, vor fi conforme cu realitatea, iar prezentarea acestora se va face cu respectarea legislatiei.

* Consumatorul are dreptul la confidentialitatea informatiilor despre propria persoana, fapt pentru care colectarea de informatii personale, practicile de dezvaluire a acestora si practicile de permission marketing  se vor desfasura in concordanta cu legile, regulamentele nationale si regulamentele de practica interna.

* Publicitatea va folosi doar acele suporturi media care, prin caracteristicile si valorile lor, plaseaza intr-o lumina pozitiva marca si produsele promovate. 
Publicitatea nu va folosi serviciile de promovare ale acelor vehicule media care folosesc strategii ce pot exploata violenta, sexul sau care incurajeaza atitudini ofensive impotriva altora.
 
* Practicile de publicitate si reclama a produselor semnatarilor codului vor fi guvernate de principiul respectarii valorilor prezentului Cod Etic. Menirea acestuia nu este insa aceea de a inlocui alte regulamente interne sau coduri cu prevederi mai restrictive, fata de care cei ce fac publicitate  au angajamente anterioare.